26
02/2009
13

Laptop dilemma

Mostanában nem jelentkeztem annyit, mint szoktam. Ennek az az oka, hogy beindult a második projekt is, amin dolgozom és nem mindig egyszerű a kettőt egyeztetni. Na de mindegy, a téma most más.

A korábbi cégemtől való kilépéssel megszűnt a céges laptopos ellátás is. Na, nem mintha ez olyan nagy baj lenne, hála a céges policynek én, a fejlesztő, ugyanolyan laptopot kaptam, mint a portásnéni. El lehet képzelni tehát, hogy mennyire voltam elégedett a teljesítménnyel (elég hozzá, hogy a desktop gépem, ami 2 éves elmúlt, kb 10szer gyorsabban végzi a munkához szükséges feladatokat, mint az alig egyéves, ropogós latopom). Nem akarom teljesen lehúzni a céget, valamennyire egyenlítették a két végpont közötti szakadékot. Igaz, én a rossz felén vagyok a szakadéknak. Ez azt jelenti, hogy az egyengép bevezetésével a portásnéninek jó, mert szakít az address book és a solitaire, nekem meg kevésbé jó, mert nálam láma az adatbázis és a fordítás. 

Elméletileg a gépet az utolsó munkanapomon kellett volna visszaadni, de mivel anyagilag kicsit megnyekkentem a nagyjából egyhavi bevételkimaradás miatt, kértem az ex-főnökömtől haladékot. Nagyvonalúan meg is ajánlotta, hogy nyugodtan tartsam magamnál a cuccot, amíg le nem jár rá a leasing szerződés, ami még valamivel több, mint egy év.

Annyira nem érzem jól magam vele, de hát ha nincs ló, jó lesz a szamár is. Nem nagyon akarok rá más cégek adatait és szoftvereit sem rakni, sem időt nem akarok a személyre szabásába invesztálni, azt arra spórolom, ha meglesz a sajátom. 

És itt elértünk a problematika magjához: Ideje lenne vennem egyet. A kérdés, hogy milyet?

Nem csak mezei userről lévén szó, valami olyan kellene, ami elég erős, hogy meghajtson több adatbázist, fejlesztőkörnyezeteket és egyéb segédprogramokat. Másik szempont a saját geekségem elfogultságom a technikai eszközök iránt, amely azonnal a legdurvább elérhetőt venné, ha lehetne :).

Van itthon egy desktop gépem is, ami már lassan kiszolgált. Ha sikerül egy megfelelő teljesítményű és felszereltségű laptop gépet találni, akkor könnyes szemekkel megszabadulok tőle is. Amolyan digitális nomád lévén, jobb ha egyhelyen vannak a cuccaim és bárhol vagyok, van hozzáférésem.

Egy ideje nézegetem tehát a highend laptopokat, és van is néhány kiválasztott versenyző, mégis nehéz a döntés. Nem vagyok kényes a súlyra, legyen kicsit nehezebb, ha megfelelő minden másban, nem érdekel. Jó, ha minél nagyobb a képernyő is, sok tárhely és memória is legyen benne. Nem árt, ha nem merül le az akku egy óra alatt. Árban viszont nem szeretnék nagyon elúszni, ami egyes modellek esetében sajnos elég hamar megtörténik, ha sok extrát zsúfol beléjük az ember.

Az első körben megnézem néhány 18"-es laptopot, ezek így árban rögtön elég elszálltak, de azért általában elég vonzó tulajdonságokkal bírnak. Kettő olyat találtam, ami bejövős, az egyik a Sony VAIO AW sorozat, a másik pedig az Acer Aspire 8930G család. Van még a HP HDX 18t is, neki is 18-as képernyője van, de errefele még mintha nem lenne elérhető és a céges laptopom is HP, így most azt inkább nem. 

A Sony AW-k nagyon drágák jobb kiszerelésben, így ezek is kimaradnak (a belinkelt amerikai site nem mérvadó, itt €uróban sokkal több). Fennmaradt a szűrőn az Acer. Mivel még sosem volt Acerem, így kicsit bizonytalan vagyok, hogy minőségben, megbízhatóságban hol áll. Árban a gép egyébként elfogadható (1500€ körül), kapható bizonyos mértékben konfigurálhatóan is, a dizájnja is egész jó. Alapfelszereltsége szintén jónak mondható. Durvább felszereltséggel persze jóval drágább ez is.

Aztán néztem Alienware-eket is, ezek jóval drágábbak a fent említetteknél, kivéve talán a Sony csúcsmodelljét. 18-as nincs, az M17 a legnagyobb modell, ami, talán nem meglepő módon, 17"-es kijelzővel bír. Itt elég szabadon konfigurálható gépet raknak össze, egyedileg, rendelésre. Általában jó híre van a cégnek, és akár Extreme QX9300 Quadcore procit is lehet bele tetetni. Nyilván embertelen pénzért, de lehet :). Itt nagyon tetszik a dizájn, a felszereltség kitűnő, rugalmas, az ár viszont elég magas. És olvastam néhány elrettentő véleményt is neten, hogy melegszik és nagyon soká tart, mire összerakják. A melegedés lehet, hogy nálam nem lenne nagy baj, mert én nem akarok bele Dual SLI videót, a "mezei" Radeon HD 3870 meg talán csak nem hevül annyira.  Az alienekhez pedig amúgy is bensőséges viszony fűz :)

Ha nem lenne olyan rohadt drága, nem is nagyon gondolkoznék szerintem. Az kívánságlistámmal, ha mindent felrakok rá, amit szeretnék, simán eljutok 2400€-ig, ami még itt is drágának számít. Dühítő, hogy USAban ugyanez akár 7-800€-val is olcsóbban kijön.

Aztán van még egy rakás a 17"-es mezőnyben is, amire érdemes egy pillantást vetni, például a Dell XPS M1730, vagy Asus W2P (ez egy kicsit csúnyuska) vagy G71V. Aztán vannak Apple gépek is, de azok is eléggé erősek árban, és annyira nem is vagyok Mac hívő. Arról nem is beszélve, hogy munkailag Windowshoz vagyok kötve (túlnyomórészt).

Most itt állok egyelőre. Még van időm keresgélni és hasonlítgatni, a vásárlást csak úgy március közepére tervezem. Ha valakinek van valami tapasztalata Acerileg (lehetőleg személyes), azt szívesen venném :)

A bejegyzés trackback címe:

https://hamburger.blog.hu/api/trackback/id/tr36967460

Trackbackek, pingbackek:

Pingback: Turulcsirip - st_ark 2009.02.26. 22:09:16

[...]Laptop dilemma: Mostanában nem jelentkeztem annyit, mint szoktam. Ennek az az oka..[...]

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2009.02.26. 17:22:00

Tíz évig -az előző cégemnél- ACER-ekkel dolgoztam, szinte kizárólag csak ACER-ekkel. Hááááát :)
Volt egy TravelMate szériájuk, aminek olyan szar volt a képernyő rögzítése, hogy a vezérig. (méretben hasonló kaliberű ember, mint te), már az első héten letörte screen-t. Mind a két csap ami mozgatja kiszakadt... Aztán szépen sorban a "gyengébb" embereknél is eltörtek. Ennyit az ACER TravelMate-ről. Az az igazság, hogy az Aspiékkel nincs tapasztalatom, mert nálunk vagy TM notebook-ok, vagy Veriton asztali gépek voltak jórészt.
Namostan, tény viszont, hogy annyi szarságot, amit a Veriton-okon elkövettek, nehéz lenne leírni. Gyakorlatilag a legutolsó jó gépük a 2002 körül kijött Acer V6200-as volt.

Azután: gyárilag elégtelen procihűtés, volt egy sorozat, ahol nem voltak bekötve a DVD meghajtók, volt olyan nyár, hogy 10 gépből kb 7-et kellett javíttatni, olyan monitor sorozatuk, aminél elolvadtak a forrasztások, mert gagyi cint használtak, két sorozat gép (5100, és a következő, már nem is ugrik be), ahol meg az északi híd (North Bridge) amúgy is gagyi alumínium hűtőbordáinak a forrasztása engedett el a hőtől és ezt csak akkor vetted észre, amikor már megégett a chip, vagy ráesett a videókártyára és kisütötte azt, nem megfelelő teljesítményű tápok (azaz a saját gyári kiszerelést sem bírta el a tápja), egy sorozat, ahol két év alatt a proci és a memóriák körüli kondikból mind kifolyt, ja nem is, ez is kettő széria volt (ezt egyébként okosan a kondigyártóra kenték), 3 szor váltottak hálókártyát, mindannyiszor szenvedés volt vele, de aztán jöttek az új és gyorsabb gépek, meg a túlmelegedés, a Pentium D-s procival szerelt gépeik nyáron egyszerűen megsültek, vagy folyamatosan újraindultak, az elégtelen hűtés miatt, majd kitaláltak egy jó hűtést ugyan, de olyan hangos volt, hogy a felhasználók gyakorlatilag fellázadtak és a gyári hűtéseket Zalmanokra kellett cserélni, a legutolsó ami eszembe jut, az a videókártyákkal volt, hogy a gyárilag betett kártya túlmelegítette a hozzá túl közel eső déli hidat és fagyott a gép, amíg bele nem tettünk a vid.kártya alá egy külön "slotos" hűtőt.

Hát nekem ezek a lájtos tapasztalatok jöttek össze tíz éve alatt (illetve, ezekre emlékszem). Mondanom sem kell, hogy ez azt jelenti, hogy nem csak "kifogtam" egy-egy szar gépet, mert szériánként sokszor 15-25 gépeket is vettünk és a hibák vagy mindnél, vagy jellegzetesen a 80-90%-uknál kijöttek.
Az biztos, hogy én ha megvernének sem vennék Acer gépet, de állítólag a szalámigyárban dolgozók sem szeretik a fűszeres, füstölt húskülönlegességet. :)

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2009.02.26. 17:32:14

Ja és hogy mit vennék? Az IBM-el voltak a legjobb tapasztalataim, annak az a "kocka" Notebookja, gyakorlatilag elpusztíthatatlan és évekkel a garancián túl is működött még. Emlékszem, hogy P3-as volt ugyan, de mindig mindenki azt akarta elkérni (ez ilyen közös használatú, utazós gép volt), hiába voltak már P4 2 giga körüli Travel Mate-ek. :)

Illetve a Dell az amiről jókat hallottam még, de sok tapasztalatom nincs vele. Otthon meg az az osztrák szarom van, aminek a tápja már új korában is szar volt, a garanciális javítással átcsesztek, amire sajna csak később jöttem rá, tény viszont, hogy még működik és a párom már lekoptatta két billentyűzetének is majdnem minden gombját. Igaz, abban meg a hűtés gyengélkedik(mondjuk csupa por és elhasználódott már a venti) és ezért néha széthullik a kép, meg lefagy, de akkor legalább tudjuk a módszert, hogy kitámasztjuk az alját, hogy át tudjon szellőzni és ha kihűlt, akkor megy tovább. :) Illetve már nem emlékszem pontosan, hogy milyen, de még az asztali gépenél is erősebb videókártya van benne, ami messze nem kedvez a hőháztartásának. :)

Én azt mondom, hogy ha tényleg csak munkára kell, akkor egyáltalán nem kell bele erős videó, vagy túl erős proci (bár a Core-oknak már egészen jó a hűtése), viszont elég RAM és winyó pedig kettő és hűtős, ha egy mód van rá. Ja és legyen cserélhető és nem csak szétszedéssel, hanem hotswap-el a DVD meghajtó, mert az úgy sem bír többet két évnél és vége az olvasófejnek, a nagy hőingás kikészíti a fókuszlencsét benne. Mondjuk az IBM-ben egy rögzítő kioldása után egy kék pecekkel ki lehetett szedni a CD meghajtót és kisfloppy-t, plusz tápot vagy rakétaindítóállványt :) lehetett a helyére tenni, de mindenesetre egyszerűen cserélhető volt, ha elszállt, semmi szerelés, csak hotswap (mint egy rack).

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2009.02.26. 17:34:27

Jajj és minek is a nagy képernyő? Otthon rá kell dugni egy külső "nagy" monitorra, akár esetleg egy dokkoló állomást is beszerezni (gőzöm nincs róla mibe kerülhet), ha meg úton vagy, akkor csak zavarna a 28"-os monstrum, szvsz.

Na, most már hagyok mást is érvényesülni. :)

St4rk · http://hamburger.blog.hu/ 2009.02.26. 17:58:20

Na valami ilyesmire gondoltam, akkor asszem ejtem inkább az Acert. A szakértő véleményét tisztelettel megfogadjuk. Szakértői díjat azonban nem fizetünk, ez nem BKV :D

A nagy monitor azért jó, mert sok a hely rajta. Utálok kis vackokon kódolni, útközben is. Itthon van egy 24"-es external, de azt nem tudom magammal hurcolni. Fel lehet személyes ízlésként is fogni :).

Amúgy meg egyetértek, videó nekem annyira nem kell, bár nem szeretném teljesen kizárni a játék lehetőségét sem ;)

Babarum · http://babarum.hu 2009.02.27. 02:03:42

Egyetértek Skuloval, szerintem sem kell 100 kilós mozivásznat cipelni. Nekem mindenütt (itt is és otthon is) van egy nagy monitor és külső billentyűzet, így ha vinnem kell a gépet, még 2 kg sincs a súly és elfér mindenhol. Árban sem mindegy ugye...

Ha pedig ez lesz az egyetlen gép (desktop megszűnik) akkor érdemes azon gondolkozni, hogy szeretnél-e amiatt bosszankodni, hogy ez és ez nem megy rajta. Gondolom néha csak elkap a gépszíj és azért mondjuk játszol is...

Nekem Levonó van, nagyon elégedett vagyok vele.

Babarum · http://babarum.hu 2009.02.27. 02:06:10

Egy kérdés: A kommentblokkban szándékosan gyógyszertájékoztató méretűek a betűk? :)

rivera 2009.02.27. 11:30:47

Kevésbé márkás laptopot én sem vennék, volt olyan céges gépem aminel leszakadt az alaplapja mert sokszor dugtam ki-be a jack dugót.

Azóta DELL-t használok, és elégedett vagyok a hardware részével. Strapabíró, jól összerakott gépek, egy Latitude 610-est nyűttem nagyon durván másfél évig, most pedig egy elég jól felszerelt Inspiron van.

A nagy monitort én is feleslegesnek tartom, ha otthon használom akkor külső billentyű, egér, 20"-as profi TFT van rádugva, ha pedig cipelem akkor elég a 13"-15"-ös méret is bőven, a nagyobb inkább csak akadály.

A DELL-el csak egy problémám volt, amikor megvettem a másodikat akkor még csak vista driverek voltak elérhetők hozzá, ami - vagy a vista vagy a dell hanyagsága miatt - rengeteg idegeskedést okozott. Véletlenszerű fagyások, érthetetlen proci overload, hibernálás problémák, stb.

Fél év után megjöttek az XP driverek, azóta kezesbárány. Lehet hogy már a vista rész is kikupálódott, de annyit szívtam vele hogy többször nem próbálkozom, maradok a bevált dolgoknál.

Ha most vennék, akkor gondolkoznék még MBP-ben, elég masszív a fém váz, szép, gyors, bár az is igaz hogy a 2 videókártyás megoldás nagyon nem tetszik nekem az újban, illetve sok helyen olvastam hardware problémákról, a régebbi MBP-kkel kapcsolatban.

Nekem DELL-el soha semmi hardware gond nem volt, ráadásul az Inspiron-ra 3 év garit adtak.

Remélem segített valamit :D

üdv r

hetfo · http://www.ritafulop.com 2009.02.27. 23:07:10

Egy tipp:)))
www.youtube.com/watch?v=TCRMw0VPJA4&NR=1
Ha nem is segít, talán jó kedvre derülsz!
üdv
rita

venator 2009.02.28. 11:04:43

Nekem egy Acer Aspire 4715z van, amit lassan egy éve használok. Nem nagy kímélem, ha itthon vagyok, akkor megy reggeltől estig. Eddig nem volt vele semmi problémám, bírja a kiképzést. Tekintve azonban, hogy nem vagyok hozzáértő, csak felhasználó, így túl sokat nem számít a véleményem, de gondoltam elmondom ha már kérdezted. :)

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2009.02.28. 21:09:02

Acer Aspire-rokkal kapcsolatban nincs tapasztalatom. Amiket leírtam, azok jórészt Travel Mate-ekre és Veriton-okra vonatkoznak. Egyébként az én asztali gépem egy Acer Altos 500-as szerver házban nyugszik(és van tarcsiba itt mégegy ilyen). :) Szóval nem feltétlenül szar minden ami Acer, csak tudni kell válogatni. :)

Snow (törölt) 2009.03.02. 13:15:03

Hát,én a fentiekből vagy Sony Vaio vagy Dell vagy MacBook....De én laikus vagyok,tehát másképp és másmire használom a gépekez,mint egy kocka,rádaásul nő és még szőke is.De ezeket láttam az általam ismertek és használtak közül a legjobbaknak.
Amúgy én dokkoló-párti vagyok,mi pl. így is dolgozunk,és sokkal jobb,mint az a kis piszlicsáré monitor meg a touchpad:-)

St4rk · http://hamburger.blog.hu/ 2009.03.05. 17:27:36

Köszönöm a hozzászólásokat és ötleteket. Megjártam magam is néhány Media Marktot és Saturnt közben és az Acert ki is zártam. Élőben elég otromba és nem is akarok olyan gépen dolgozni, amin az áll, hogy home theather. A Sony AW-je egész tetszetős, bár meg kellett állapítanom, hogy igaza volt azoknak, akik amellett tették le a szavazatuk, hogy nem kell akkora képernyő. Mind a kettőnek 18.4"-es a display-e, ami szép és jó, de laptopnak túl nagy. Mind a kettő bazi nagy, és bár kényelmes lehet rajta dolgozni, macera cipelni és szerintem mindig félnék, hogy valami baja esik. Most agyalok egy kört a Dell-Alienware vonalon. Egyiket sem lehet megnézni boltban sajnos, marad a netes kutatás.

Azt nem értem viszont, hogy miért van az, hogy az üzletekben a laptopokból van egy próbagép kitéve és meg lehet tekinteni működés közben, míg mobiltelefonokra ugyanez nem igaz.

Snow (törölt) 2009.03.06. 09:17:06

Hát,igen,a mobilokat most én is kipróbálnám szívesen,mert így elég nehéz telefont vásárolni....
süti beállítások módosítása