09/2008

Saltum, Dánia

Ez a hét is elmúlt, szép volt, jó volt, de mint minden nyaralás, ez is túl rövid volt :)

Azért nagyon kellemes volt, nagy szerencsénk volt az időjárással is, azt hiszem. Nagyjából végig napos időnk volt, nem túl meleg és szeles is néha, de legalább száraz. Ha esett az eső, akkor vagy éjszaka esett, vagy olyankor, amikor autóval úton voltunk épp valahova. A gyerekek imádták a tengert és a tengerpartot, még ha fürdésre nem is volt igazán alkalom. A homokban túrni, várat építeni, összevissza rohangálni, köveket, kagylókat keresni elég volt nekik.

A hely neve, ahol voltunk, Saltum, egy, az Északi tenger partjánál levő, kis falu. Ehhez tartozik egy kiterjedt weekendház telep a parthoz közelebb, rögtön az első dűnék mögött. Itt néztünk és bérelünk ki egy házat, amit azelőtt nem láttunk, csak az internetes képek és bemutató alapján döntöttünk mellette. Elég nagy ház, elegendő két családnak.

View Larger Map

Reggel fél 10 körül indultunk, kellemes időben. Az odaút egész jól telt, nem nagyon voltak dugók, két kisebb balesettől eltekintve. Az egyik ilyennél még időben észbekaptam és kimentem egy parkolóba, ahol elköltöttük a tízórainkat, és mire befejeztük, fellazult a közlekedés megint, így nagyjából időben értünk Blokhus-ba, hogy felvegyük a kulcsot. A hosszú út alatt elszakadtunk a barátainktól, akikkel mentünk, és a mi navigációnk nem ismerte már a környéket, így eltévedtünk kicsit. Végül ők vették fel a kulcsot, mi meg nagy nehezen odataláltunk a házhoz, és megvártuk őket.

A ház egy, a vidékre jellemző faház, meglehetősen nagy alapterületű, de alacsony. A tető széle a ház oldalánál a vállam magasságában volt. Már kívülről is olyan otthonosnak látszott a sok ablakkal, világos, zegzugos, egyterű kialakításával. Körülbelül negyed óra múlva befutottak a többiek a kulccsal és kiderült, hogy belülről is hasonló. Felszereltségre nem lehetett panasz, LCD tévétől, a szaunán át egy kisebb medencéig minden volt benne.

Az egyetlen, ami kevésbé volt meggyőző, és rögtön feltűnt, az a takarítás slendriánsága volt. Mivel a többiek is osztották a véleményem, meggyőztem magam, hogy nem az én készülékemben van a hiba. A sarkok tele porral, pókhálóval, igénytelen párnák a kanapén, és hasonlók. Kissé unfair, hogy legombolnak 200 Eurót a takarításért, aztán így kapjuk meg a házat. A ház leírásában szerepelt még, hogy van gyerekeknek hinta és homokozó. Na ezek így néztek ki:

Ettől eltekintve tényleg jópofa ház volt, simán el tudtam volna képzelni egy hosszabb tartózkodást is benne. Tetszett, hogy az egész egy tér volt, abból voltak leválasztva kis hálószobák, amiknek teteje is volt és azokon néhány matrac, lehetett volna ott is aludni, közvetlen a tető alatt. Ha nem lett volna olyan poros. Takarítani meg kinek van kedve nyaralás közben.

Délután még volt egy kis időnk kimenni a partra és megnézni a környéket picit. A tengerpart nem volt gyalog messze, csak egy dűnesort kellett megmászni hozzá. Ez pici gyerekkel és babakocsival nehézkes, így autóval mentünk, ami szintén nem vesz többet igénybe 5 percnél.

A tengerpart végig homokos és tiszta, megvan vagy 100 méter széles. Többek között útként is lehet használni, még száma is van.

Szuper volt a tengerpart, nem volt nagyon meleg ugyan, de minden alkalommal kimentünk, amikor éppen nem kirándultunk valamerre. Néha nagyon fújt a szél, amit megfelelő ruházat hiányában nehéz volt elviselni. Szerencsére a gyerkeknek volt elég cuccuk, csak én felejtettem el a széldzsekimet otthon. Jellemző. Na mindegy, ilyen szeles nap szerencsére 1-2 akadt csak. A rosszabb vonásán a dzseki sem sokat segített volna, mégpedig hogy rengeteg homokot fújt magával, többnyire maximum térdmagasságban, de egy-egy erősebb lökés arcig emelte. A két méteremmel az én arcomig ritkábban jött föl, de a gyerekeknek nem volt olyan kellemes. Igaz, nem is nagyon törődtek vele, a nagy eszetlenkedésben nem volt rá idejük :). Itt egy ilyen szeles kép, valamennyire látszik, ahogy a homok sodródik a szélben. A képen nem én vagyok látható :)

Sajnos az örömbe üröm is vegyült. Rögtön az első napunkon, Vasárnap, reggeli után kimentünk dűnét mászni, parton csatangolni, és csak ebédidőtájt, délután egy körül érkeztünk vissza a házba. Gyerekeket leveztkőztettük, megmostuk, elkezdtünk ebédet csinálni, szóval a szokásos rutinceremónia. Egyszer csak a fenti képen háttal látható barátunk, a másik családfő, nyugtalanul kezdett fel-alá mászkálni és valamit motyogott, hogy a tárcáját keresi. Meg is találta, de valahogy gyanús volt neki, hogy kevés pénz van benne. Ők ugyanis még otthon váltottak dán Koronát, aminek a nagyobb részét egy borítékban, a szekrényben hagyták. Mivel a borítékot üresen találta, azt hitte, hogy mégis betette az összeset a tárcájába, amikor reggel elment zsömléért egy közeli boltba. Na ott sem volt a pénz, sem a feleségénél, sem máshol. Aztán felűnt neki az is, hogy az iPod Touch is hibádzik, amit a mobilja mellett hagyott az asztalon. Átkutatta a nadrágját, hátizsákot, mindent, de nem lett meg. Gyanús lett nagyon, hogy valaki bement a házba, amíg nem voltunk ott és lenyúlta a pénzt, meg az iPodot. A fura csak az volt, hogy a mobiltelefon, az én tárcám (bár nem volt benne pénz), az én laptopom, mind megvoltak még. Valaki végül kiszúrta, hogy a hátsó teraszajtó nem volt bezárva, csak becsukva, és bár nincsen rajta kívül fogantyú, azért ki lehet nyitni, ha az ember akarja.

Az asszonyok fogták magukat és elmentek a házat bérbeadó cég irodájába megérdeklődni, hogy mi a teendő ilyen esetekben. Ők nem nagyon segítettek, viszont kiderült, hogy mind a két család GPS navija is hiányzik, amiket szintén a házban hagytunk délelőtt. Továbbá az egyik szomszéd házban lakó hölgy is felkeresett minket és megérdeklődte, hogy hozzánk is betörtek-e a nap folyamán... Innentől világos volt, hogy nem elpárologtak a dolgaink, de azt továbbra sem tudtuk egyértelműen megmondani, hogyan mentek be a házba a tolvajok. Biztosak voltunk benne, már amennyire egy ilyen helyzetben biztosnak érezhetjük magunkat, hogy minden ajtót, ablakot bezártunk, mielőtt elmentünk. Egy mégis nyitva volt, de erőszaknak semmi nyoma.

Késő délután, jobb híján, felhívtuk a ház tulajdonosát (tehát nem a közvetítő irodát), aki nagyon segítőkésznek bizonyult. Vasárnap este autóba ült, és eljött hozzánk, hogy megszemlélje, hátha ő észrevesz valamit, amit mi nem. Nem vett ugyan észre semmit, de segített a feljelentést megtenni a rendőrségen és a papírokat is elhozta később, amikkel mi megpróbálhatunk az itteni biztosítónál valamit elérni.

Valahogy csak napirendre tértünk a negatív élmények felett és terveztünk egy kirándulást Skagen felé, hogy megnézzük azt a pontot, ahol az Északi Tenger és a Balti Tenger találkozik. Állítólag azt is lehet látni, ahogy összefolynak, de ezt nekem nem sikerült 100%-osan megfigyelni. Valóban úgy tűnt, mintha két különböző színű víz lenne, de nem voltam benne biztos, hogy ez a valóságot tükrözi, vagy csak a nyugtalan tenger játéka. Ez is egy olyan szeles nap volt, hogy a tengerparton sétálva ha nem figyeltem eléggé oda, eltértem az egyenestől.

A lenti képen látszik valamelyest a két különböző szín:

Egy kép Skagen városának sétálóutcájáról:

Egy napot megint kihagytunk, kihasználtuk a szép időt és a környéken mászkálással töltöttük. Asszonyok a kicsikkel elmentek Aalborgba körülnézni, shoppingolni, a maradék pedig a környéken lófrált. A parton gyakran találkoztunk vitorlás készségekkel közlekedőkkel. Voltak akik egy háromkerekű járgányon húzatták magukat a széllel, és voltak olyanok is, akik egyfajta offroad gördeszkával figuráztak, kite-surfing a parton. Egyesek elég gyorsan repesztettek, kanyarogtak és farolgattak. Jópofa volt, kipróbálnám én is egyszer :).

És így néz ki, amikor valaki elbénázza a power slide-ot a homokban:

Be kell vallanom, jó móka a parton a homokban autózni, ha itt élnék, biztosan beszereznék valami bogárból eszkábált dűnebuggyt. Természetesen nem tudtam megállni, hogy ne kacskaringózzak egy(-két) kellemest, de ezek a családi kombik nem feltétlen erre vannak kitalálva. Szerencsére én nem rekedtem meg sehol, de volt két alkalom, amikor azt hittem, hogy most ottragadok. A fenti képen a szerencsétlennek segítettek a járókelők, de még így is eltartott vagy 20 percig, mire olyan szilárd talajt ért, ahonnan már önerőből tovább tudott menni.

Csütörtökön ismét egy kirándulásra adtuk a fejünket, elmentünk a NORDSØEN Oceanariumba, a Hirtshals nevű városkába. Állítólag a legnagyobb Észak-Európában, de emellé nem definiálták, mit értenek Észak-Európa alatt. Mindenesetre tényleg elég nagy és érdekes is.  A rengeteg kisebb, néhány fajt bemutató akváriumon kívül van egy nagy, 4.5 millió literes is, amiben több mint 2000 hal él, beleértve két nagy naphalat is. Itt megtekintettünk egy etetést is. A gyerekeknek is nagyon tetszett, érdemes volt elmenni.

Pénteken, az utolsó napunkon, aztán úgy döntöttünk, hogy nem megyünk messze, de nem is maradunk otthon, így átmentünk az 5 km-re levő Blokhus városkába körülnézni. Nem bizonyult különösebben érdekesnek. A part közelében egy kioszknál elfogyasztott kávé után rövid sétát tettünk benne. Amolyan partmenti, turistaorientált falu. Egy boltban vettünk egy kis kenyeret, hogy visszafele menet a partnál álló furgonból friss füstölthallal egészítsük ki ebédre. Vettünk lazacot, makrélát és még valamit, mindegyik mennyei volt. És mindezt nagyon olcsón. Hamburg sincs nagyon messze a tengertől, azért ennyiért felét nem kaptuk volna.

A délutánt megint a beachen töltöttük, nyugiban, majd vacsora után pakolás.

Szombat reggel volt először olyan, hogy rossz időre ébredtünk, egyenletes szürkeség, szél és eső jellemezte. A széllel kombinált eső elég kellemetlen tud lenni. Az autóba pakolás közben többször is bevágott a számba, orromba, fülembe egy pár vízszintesen repülő vízcsepp. El is áztam rendesen, de legalább nem volt olyan nehéz a hazamenetel.

A hazaút elég eseménytelenül telt. Kissé bizonytalanok voltunk, navigáció nélkül (ha ilyenje van az embernek, nagyon hamar elkényeztetődik), de azért eltévedés nélkül hazajutottunk.

Gyerekszemmel nézve az utat szerintem nagyon jól sikerült nyaralás volt. Aminek nagyon örültem, hogy mindkét gyerkőc jól viselte az utat oda is és vissza is. Nem volt semmi cirkusz, holott 6-7 órányi autókázás nem kifejezetten gyerekbarát tevékenység.

Az első két éjszaka nem volt olyan pihentető, nyugtalanul aludtak mind a ketten, de aztán hozzászoktak a körülményekhez és minden beállt egy, a szokásoshoz közeli, ritmusra. A fiamnak, aki most lesz 4 éves, ez volt az első komolyabb nyaralása és láthatólag nagyon élvezte. Néha kicsit túlpörgött, sok volt neki az input, de átlagban nagyon jól viselte a dolgot. Számomra meglepően jól. Jól kijöttek a másik kissráccal is, nem volt sok veszekedés, sírás-rívás :).

Azt hiszem kijelenthetem, mindannyiunk nevében, hogy a felnőttek is élvezték az utat. A két bosszantó dologtól (takarítás, lopás) eltekintve tényleg egy nagyon szép hét volt és szívesen mennénk ismét.

Ami Dániát illeti, egy dolog nagyon nem volt szimpatikus. Több helyen is találkoztunk olyan éttermekkel, ahova nem lehetett bemenni babakocsival. Az ajtón, rögtön a dohányozni tilos matrica alatt, egy áthúzott babakocsi is fel van ragasztva. Egyszer nem vettük ezt észre és bementünk. Két család, két babakocsi, üres étterem. Kihajtottak minket. Megkérdeztük, hogy ugyan kit zavarnánk vele, nem maradhatnánk-e mégis, meg kellene etetni a kicsiket. Nem, nem maradhatunk. Na jó, akkor bíííp bííp.

Berakok még pár fotót ide, remélem senki nem használ már dial-up kapcsolatot :)

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Babarum · http://babarum.hu 2008.09.08. 16:02:43

Meglep, hogy ott is ilyesmi dolgok történnek...
Annak örülök, hogy valamelyest kárpótolt benneteket a hét! :)

Majoros Zsuzsa · http://www.varrohaz.hu 2008.09.08. 17:09:33

Szia!

Gratula a nyaraláshoz. Képek magukért beszélnek!
Sajnálom, hogy a tolvajok belerondítottak...
Ákos teljesen kivolt a búvár fotójától. Kiabált, hogy ott a csúnya, ronda, aki elvitte a Némót. :)
Marára meg azt mondta aranyos, ő szereti a kisbabákat. :)

hetfo · http://www.ritafulop.com 2008.09.08. 21:29:30

Szia! Engem is meglep, hogy igy jartatok!
A kepek gyönyörüek!
Skagen tenyleg lenyugözå, ahogy a két tenger összeér, és kicsucsosodik a felszigeten a homokpad. ès a szél brr.....:)

Manka · http://www.manqci.blogspot.com 2008.09.09. 00:58:26

Welcome back :)
Hát ez igazán eseménydús nyaralás lett, mindenféle értelemben. A képek tényleg szépek, hmm, tenger...

St4rk · http://hamburger.blog.hu/ 2008.09.09. 12:21:57

Ami azt illeti engem Skagen nem hatott meg annyira, bár lehet, hogy ez annak is köszönhető, hogy itt dobtak ki a babakocsinkkal az étteremből.

Grenen, ahol a két tenger összeér, izgalmasabb volt, bár tényleg nagyon nagy volt a szél. Itt volt az, hogy ha nem figyeltem eléggé oda, akkor a lassan eltérített az útvonalamtól az erős szél. :)

Babarum · http://babarum.hu 2008.09.09. 13:17:56

"A ház tulaja szerint egyébként Dániának is komoly problémái vannak a keleti országokból érkezőkkel. Példaként Lengyelországot említette meg."

Ez a lopásokkal kapcsolatosan jött elő?

St4rk · http://hamburger.blog.hu/ 2008.09.09. 14:04:18

@Babarum: Természetesen. Mi mással kapcsolatban jönnek elő a lengyelek ilyen gyorsan? :)

Babarum · http://babarum.hu 2008.09.09. 14:14:38

Mit tudom én? Vízvezeték-szerelés vagy mi! :)

Snowqueen 2008.09.10. 12:47:59

Nagyon szép helyeken jártatok!Én még nem jártam Dániában,lehet,hogy ráveszem az uramat,hogy menjünk el:-)

Mebarak · http://www.mebarak.hu 2008.09.17. 14:02:53

Jaj, de klassz helyeken jártatok! Szívesen elmennék ide én is, nagyon szép! *irigy* :)